maanantai 2. joulukuuta 2013

Eräs huijaustarina


Tänään se sitten tapahtui, mikä todennäköisesti kohtaa monia muitakin matkaajia jossain elämän vaiheessa. Tulin tukeneeksi paikallista rikollisuutta astumalla heidän virittämäänsä ansaan. Minua pyydettiin vaihtamaan euron kolikkoja, koska pankki ei ota niitä vastaan. Moneen kertaan edessäni laskettiin, että summa on oikein ja minä luovuin seteleistäni. Tyhmyyttäni en siinä heti tarkistanut, mitä sain. Tiedä, olisinko saanut omiani pois, vaikka olisin tarkistanutkin, sillä siinä vaiheessa, kun setelit olivat heidän kädessään, niin skoottorin kaasu olisi toiminut. Tarkistaminen olisi pitänyt tehdä silloin, kun itse en vielä seteliä olisi antanut.

Viereisen kaupan myyjä sanoi minulle heti nuorten naisten poistuttua paikalta, että olin tullut huijatuksi. Mielessäni ihmettelin, miksei hän sitten puuttunut tilanteeseen, jos kerran tiesi, että naiset ovat huijareita. Olisin siitä hyvästä vaikka ostanut hänen kaupastaan jotain, mitä en olisi tarvinnut. Nyt olen 26 euroa köyhempi. Sinällään raha ei ole onneksi iso. Täällähän sillä saa vaikka mitä. Miksi siis kannattaa tehdä kunnon töitä, kun rahaa saa helpommallakin.

Yleisesti ottaen vietnamilaisten moraali on korkealla ja täällä voi luottaa siihen, että kaupoissa saa rahasta oikein takaisin. Ihmiset ovat auttavaisia ja kohteliaita. Jokaisessa yhteiskunnassa on kuitenkin niitä, jotka ovat astuneet lain ja moraalin väärälle puolelle. Toivotaan, että naisten kotona asuu sairas isoäiti, jonka hoitotoimenpiteisiin piti saada rahaa. Pahoin kuitenkin pelkään, että se raha menee yhtä helposti kuin tulikin.

Kävin tänään myös opiskelijoittemme loppukeskustelun heidän harjoittelupaikassaan. Hyvin olivat menestyneet siellä. Palattuani kotikulmille menin tekemään ostoksia kadunkulman hedelmämyyjältä. Samalta olen ostanut usein ennenkin. Tällä kertaa sain 20 000 dongilla ( yksi dollari) eniten hedelmiä, mitä olen täällä koskaan saanut. Näköjään saan jo tutun ”alennusta”, vaikka luulen, että maksan silti enemmän kuin paikalliset. Satunnaiselta ostajalta voi näköjään kiskoa vähän enemmänkin ylihintaa kuin vakioasiakkaalta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti